אלפא, בטא, גמא, דלתא

וירוס הוא רעל – זה פירוש שמו בלטינית. בעברית, המילה "נגיף" נגזרה מהשורש נגף שמשמעותו מכה או מכשול, ומכאן גם המילה מגיפה. כשאומרים על צבא שהוא ניגף בפני האויב, הכוונה שנחל מפלה והובס. אלא שאנחנו לא ניגפים בפני נגיף קורונה, ומשיבים מלחמה. ממש כמו שעשתה הרפואה מול הנגיפים שגורמים לפוליו, אבעבועות, איידס, שפעת, ועוד מחלות רבות שקטלו מיליונים.

מדובר בפלא אבולוציוני. בניגוד לחיידק, שהוא יצור חי בפני עצמו, הנגיף הוא חומר ללא שום פעילות חיה מחוץ לגוף המאכסן, והוא תלוי בתא חי מארח כדי להתרבות. וכשהוא מתרבה הוא עלול לחולל מגיפה קטלנית בהיקפים עצומים. סוד העניין הוא היכולת שלו ליצור שינויים גנטיים בלתי פוסקים, מוטציות, במהירות מסחררת. המוטציות מגבירות את ההישרדות של הנגיף כדי שידביק מהר יותר ויחדור לתאים בקלות רבה יותר, ישתלט על המיטען התורשתי שלהם וישכפל את עצמו כדי להדביק תאים נוספים.

בזכות התגובה המהירה והשינוי המתמיד נוצרים וריאנטים (זנים) חדשים ועמידים. כך באו לעולם הזן הבריטי, הדרום-אפריקאי, הברזילאי, וההודי, המכונים אלפא, בטא, גמא ודלתא. ומסתובבים כבר בעולם זנים נוספים, עם עוד אותיות יווניות, שאנחנו עוקבים אחריהם בשבע עיניים. אלא שהפלא והיכולת לתגובה ושינוי גדולים ומהירים נמצאים לא רק אצל הנגיפים.

  • המדינה המודרנית מאפשרת לבני אדם אירגון נכון של שינוי חברתי והתנהגותי למניעת הדבקה.
  • המדע מעניק לנו כלי רב עוצמה – חיסונים, שהראשונים מסוגם פותחו עוד בטרם התגלו הנגיפים לפני כ-120 שנה.
  • ההתפתחות הכבירה של הרפואה, מאפשרת לנו לטפל, לאושש ולהבריא רבים מהנדבקים.

אלה שלושה היסודות של האסטרטגיה למאבק בקורונה שאני מוביל במשרד הבריאות, כחלק מתפיסה כולל של חיזוק מערכת הבריאות הציבורית. המקרים הראשונים של זן הדלתא בישראל אותרו באפריל – חודשיים לפני הקמת הממשלה שלנו. לאחר חילופי השלטון, תורגמו היסודות הללו לצעדי מדיניות.

* אירגון – מעטפת שלמה של אמצעי הגנה וניטור (מסיכות, בידוד, בדיקות מהירות ועצמיות, נתב"ג, התקהלויות), והכל תוך מאמץ עצום שלא להשבית ענפים שלמים במשק, לא לשלוח המונים לאבטלה, לא לעצור את הלימודים, ולא לסגור את המדינה. בניגוד גמור לממשלה הקודמת.

* חיסון – הבטחת רצף חיסונים, זמינים לכולם. כשבועיים לאחר הקמת הממשלה, התחלנו בחיסון בני הנוער, והיינו גם הראשונים בעולם במתן חיסון משלים, שלישי. את החיסונים אנחנו מנגישים לכל אחד ובכל פינה באמצעות מבצעים גדולים, כמו חיסוני הלילה ובתי הספר. נכון להיום התחסנו במנה השלישית יותר מ-1.3 מיליון ישראלים, ויש עליה ניכרת גם במספר הצעירים שמתחסנים במנה ראשונה, וכבר אנחנו רואים את התוצאות.

* טיפול – הובלתי מהלך גדול וחסר תקדים להוספת אלפי עובדי משק, אחים ואחיות, רופאות ורופאים למערכת הבריאות. והכי חשוב – לא כעובדים זמניים, כמו שהיה בתקופת הממשלה הקודמת. עמדתי על כך שאלה יהיו תקני קבע – שיישארו במערכת גם אחרי הקורונה. כי זה המפתח למאבק במגיפות ובכל תחלואה ואסון: בריאות ציבורית חזקה, שיוויונית, ונגישה לכולם.

העיסוק הקדחתני בקורונה, בשנה וחצי האחרונות, דחק לשוליים את כל הסוגיות הבוערות במערכת הבריאות. לא אצלי. מהיום הראשון שלי בתפקיד הבהרתי שלא נזניח את שאר החולים, ויחד עם המאבק בקורונה, נקדם את הטיפול בבריאות הנפש, נגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה ולסיעוד בישראל, נקים בית חולים חדש בנגב, ונפעל לקיצור תורנויות המתמחים.

משרד הבריאות בעיני, צריך להיות פורץ הדרך למען שיוויון, כבוד האדם וזכויות אדם. אני שמח שכבר הצלחתי להוביל כמה מהלכים משמעותיים ברוח הזו, חלקם ממש הישגים היסטוריים: שיתוף הפעולה וחידוש הקשר המיניסטריאלי עם הרשות הפלסטינית, ביטוח רפואי למבקשי המקלט, הסדרי פונדקאות לבני זוג מאותו מין ולגברים יחידים, הקלות ונגישות לטרנסג'נדרים מול מערכת הבריאות, הקמת חדרים אקוטיים לטיפול בנפגעות תקיפה מינית… ושימו לב: יש עוד צעדים בדרך שיביאו לשינויים גדולים.

שינוי כזה יקרה בעוד חודש. אני אלך לניידת של מגן דוד אדום, ואתרום דם. ומה מיוחד בזה? שעד עכשיו לא יכולתי לעשות את הפעולה החשובה ומצילת החיים הזו, וכמוני המון ישראלים להט"בים שנתקלו בשאלון המשפיל. אני שמח שהצלחתי להביא לביטול האיסור המפלה על תרומות דם לפי קריטריונים שאבד עליהם הכלח, שריד לסטריאוטיפ ששייך להיסטוריה.