איך הרסו לנו את אירופה

ברלין. הסיפור כאן גמור, נאנח ישראלי א׳ ומזג לעצמו עוד כוס של יין צונן. הרסו את המדינה הזו עם כל הזבל שהכניסו לכאן, סיכם ישראלי ב׳. ישבנו בבירגארטן השכונתי, הומה אדם ועטוף אורות צבעוניים. הם כבר שנים כאן ועסקיהם משגשגים, נדל״ן בעיקר: מחירי הדירות מאמירים ללא הרף בשל הביקוש העצום לחיות ולעבוד בעיר הזו, שפורחת בזכות ההגירה. אבל הם מקטרים. א׳ שולף כתבה מאתר ישראלי על ״גרמניה המתאסלמת״, ב׳ זועם על ״צרפת הערבית״. כן, פעם היה פה טוב, אמרתי, כשצרפת היתה צרפתית, וגרמניה היתה גרמנית, טהורה. פעם הזרים ידעו את המקום שלהם, פעם ידעו איך לטפל בכם. בני שיחי השתתקו.

כבר שנים נשטפת ישראל בתיאורים מפלצתיים של אירופה. זו השלכה שקופה של חוליי הפוליטיקה הישראלית. מה שביזארי במיוחד הוא שישראלים רבים מתרפקים על עבר מופרך, דמיוני לחלוטין, של גן עדן אירופי, לבן וצח כשלג, שאבד לבלי שוב כאשר הגיעו ״המהגרים״. אירופים רבים מדברים כך, תמיד דיברו, אבל כשזה יוצא מישראלים שחלקם חוו על בשרם את מנעמיה של אירופה הישנה והטובה, זה מעורר בחילה. קשה להחליט מה יש כאן יותר: בורות או גזענות.

אין שום אירופה ״טהורה״. האזור המכונה ״אירופה״, שגבולותיו משתנים ללא הרף, היה תמיד קדרה מהבילה של נדידת עמים. ומהי בעצם גרמניה? הרי לא מזמן היו פה שתיים כאלה, והעיר התוססת הזו היתה פצע מדמם. לאורך רוב ההיסטוריה הגרמנית ערב רב של שבטים ונסיכויות טבחו אלה באלה. והיהודים, שחיים כאן אלף שנה, הם גרמנים? ומי קובע? טוהר מדינתי הוא מיתוס נבוב, ומסוכן. תמיד יש, ובכל מקום, זרים/עניים/אחרים. הדמוניזציה שלהם, השנאה, לא נובעות מחזות או דת שונות. בתחילת המאה ה-20׳, בוצע במארסיי פוגרום במהגרים איטלקים: דומים מאוד בחזותם, בדתם ובמנהגיהם לתושבי המקום, ובכל זאת רצחו בהם בטירוף. קוראים לזה גזענות, והיא נובעת משיסוי ואינטרס פוליטי.

בגרמניה יש כיום פחות מ-6 אחוז מוסלמים. אלא שמחקרים מראים שבציבור הגרמני חושבים שהם מונים 20 אחוז. פער כזה בין דימוי לבין מציאות קיים בכל אירופה. בפולין למשל, יש פחות מעשירית האחוז מוסלמים – כמה אלפים מתוך עשרות מיליונים – אבל בציבור הפולני חושבים שיש 5 אחוזים. נו טוב, הרבה פולנים גם יגידו לך שיש עדיין מיליוני יהודים במדינה. זה אותו הסיפור, ומי שחושב שיש הבדל בין הגזענות האירופית הוותיקה לבין ״תפיסה ריאלית״ של המצב הנוכחי – משלה את עצמו.

הטרור האיסלמי הוא בעיה בוערת – רק אוויל יכחיש זאת. אלא שהאירופים, בניגוד למה שחושבים בישראל, לא טיפשים ובטח לא תמימים. את מה שהם כבר הספיקו לשכוח בעניין שיטור ודיכוי, בישראל אפילו לא התחילו ללמוד. אגב, אלימות וטרור תמיד היו כאן: פוליטי, אתני, מקומי וזר. אלא שאנגלה מרקל ועמנואל מקרון למדו את הלקח מהעבר ומבינים שהדרך הכי מטומטמת להילחם בטרור היא להכליל את כל המוסלמים כטרוריסטים, לפעול נגדם בגזענות, ולדחוף עוד אלפים לזרועות דאעש. זה הרי בדיוק מה שרוצים ארגוני הטרור הנתעבים, שכוחם עלוב ביחס לעוצמת המדינה. לכן הם מבצעים טרור כדי לגרות את המדינות העשירות הללו להשתמש לרעה בכוחן, לפגוע בזכויות האדם ולבצע ״טרור נגדי״. משום שטרור מצד המדינה הוא הדרך הבדוקה לחיסולה, והעיר הזו היא ההוכחה: כאשר גילתה סובלנות ופתחה את שעריה היא שיגשגה, כמו עכשיו, וכאשר הסתגרה ופגעה – צללה לגיהינום וסחבה איתה את כל אירופה.

פורסם ב״הארץ״