אז תשתו אקונומיקה

כבר בתחילת הקמפיין שלו לנשיאות, כשאנשים עוד לא הבינו לגמרי עם מי יש להם עסק, דונלד טראמפ אמר את המשפט הבא: ״ גם אם הייתי עומד באמצע השדרה החמישית בניו-יורק ויורה במישהו, לא הייתי מאבד תומכים. זה מדהים".

כל מה שקרה מאז מוכיח שהוא צדק. שום אמירה גזענית, שום גידוף, הסתה, דברי הבל הזויים או שקרים מוחלטים שיצאו מפיו, לא הבריחו את תומכיו. עכשיו נותר לראות האם משבר כלכלי אדיר עם צונמי של גופות (187 אלף מתים מקורונה בארה״ב – קצב של אלף מתים ביום), יגרום לגרעין הקשה של תומכיו להביט באיש שהמליץ להם לשתות אקונומיקה כדי לטפל בנגיף, ולהגיד לעצמם שמופקר כזה אינו כשיר ואינו ראוי להחזיק במושכות. נראה.

מי שעוד רואה, הוא בן בריתו/חסותו של טראמפ בירושלים. גם הוא אינו בוחל בדבר. עד הזמן האחרון זה השתלם לו. כמו טראמפ, הוא מאשים בכשלונותיו את יריביו. הוא מנהל מלחמה מלוכלכת נגד רשויות החוק והמשפט, מסית בלי בושה, משקר בלי הכרה. כמו טראמפ, הוא כשל באופן מוחלט בטיפול במגיפה. ממשלתו חדלה לתפקד, כבר יותר מחודש לא התכנסה. האבטלה מטורפת, התחלואה משתוללת. הוא מנסה להסיח את הדעת, למצוא שעירים לעזאזל – מנדלבליט, שאול מרידור, הקיבוצים, גמזו, התקשורת, וכמובן המפגינים. עכשיו הם אשמים גם בהפצת הקורונה… האם הגרעין הקשה של תומכיו נותר נאמן לו? נראה.

בזמן הקריטי הזה, חשוב שנהיה ממוקדים, נחשוף את שקריו ולא ניתן לו להסיח את הדעת ולחסל את המחאה. למשל, באמצעות החקירות הפוליטיות שמנהלת המשטרה. אתמול הגשתי שאילתא דחופה למשרד המשפטים על המקרים המתרבים של אזרחים שזומנו לחקירות מאיימות עקב ביקורת על השלטון ברשתות החברתיות. המסר מלמעלה ברור: תמתח ביקורת על הנאשם מבלפור, תעודד הפגנות נגדו – יבולע לך. זה חייב להיפסק, ישראל לא תהפוך לדיקטטורה.

גם את מחדליו העצומים של הנאשם מבלפור בטיפול בקורונה ובכלכלה, אנו חושפים יום אחר יום. תחום קריטי במיוחד הוא החינוך, שחשוב לי מאוד. בגל הראשון של הקורונה, כיו״ר הוועדה המיוחדת להיערכות מערכת החינוך, התרעתי וגם הצעתי פתרונות למצב הבלתי אפשרי של הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה. להערכתי, כחצי מהתלמידים בישראל לא יכולים לקיים למידה אמיתית מהבית. אין להם מחשב או שאין אינטרנט, או שיש כמה ילדים על מחשב אחד, או שאין חדר מתאים, או שאין מבוגר שיכול להשגיח… במצב כזה הלמידה מרחוק מעמיקה מאוד את הפערים. מי שיש לו את התנאים – יכול להתקדם יפה. מי שאין לו – לא לומד.

אז ידענו שיגיע גל שני, הצענו פתרונות, אבל כלום לא נעשה. שום דבר. ועכשיו אנחנו נכנסים לסגרים, למשל בבית ג׳ן בה ביקרתי ומוגדרת עיר אדומה, ומאות אלפי ילדים ישלמו את המחיר – הם וההורים שלהם.

בחודשים האחרונים אני מקבל זרם של פניות מאנשים שמבקשים כסף. כל כך הרבה אנשים נפלו בקורונה, פושטים את הרגל, ואין להם ממה לחיות. בעניין הזה התברר לי משהו מקומם: כשאדם פושט רגל, לוקחים את רכושו כדי להחזיר את חובותיו, ולפי החוק צריך להשאיר לו ״דמי מחיה בכבוד״. ומה עשתה הממשלה? כדי לא להגדיר כמה זה ״מחיה בכבוד״, פשוט השאירו לפושטי רגל סכום השווה לקצבת נכות. וכידוע, קצבת נכות במדינת ישראל היא קצבה עלובה. וזה בדיוק העניין – הממשלה נהגה באופן פסול כזה ולא הגדירה ״דמי מחיה בכבוד״, כדי שלא תידרש אחר כך להעלות את הקצבאות לסכום הזה. הבנתם את התעלול? אז יזמתי פניה למשרד המשפטים, ובעקבות זאת העניין יתוקן, ובפעם הראשונה הממשלה תגדיר מהו הסכום שמאפשר מחיה בכבוד.

לסיום, יש הרבה דיבורים בתקשורת על כל מיני תרחישים פוליטיים מסמרי שיער של ההוא או של ההיא. רוב הדברים מצוצים מהאצבע, והכותרות לא מחזיקות חצי שעה. אבל מתרחשי התרחישים ממשיכים לפנטז, למרות שראינו מה יצא מהאשליה הגדולה של כחול-לבן. בשורה התחתונה – מרצ היא היחידה שלא מזגזגת. אנחנו לא עורקים, לא בוגדים בבוחרינו, ולא מתקרנפים. הוכחנו את זה. ואנחנו אלה שמבטאים וגם מיישמים את רוח המחאה המטלטלת את הארץ.